εγγραφή: δημοσιεύσεις | σχόλια
αναζήτηση
Μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο
Μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο φέρνει ο νέος χρόνος
Ολόκληρο το κείμενο του μνημονίου που υπεγράφη με την Tasκ Force
Ανοίγει διάπλατα, πλέον, η πόρτα για μαζικές απολύσεις προσωπικού στο Δημόσιο μετά και την επιστολή-σημείωμα που απέστειλε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ.Δημήτρης Ρέππας προς την τρόικα. Ο κ. Ρέππας με το εν λόγω σημείωμα καθιστά τους εκπροσώπους των δανειστών μας κοινωνούς των βασικών ρυθμίσεων που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του κράτους που θα έλθει προς ψήφιση στη Βουλή περί τα μέσα Ιανουαρίου 2012.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την εφεδρεία, η οποία αναγνωρίζεται απ’ όλους πλέον ότι έχει μετεξελιχθεί σε φιάσκο, γεγονός που φέρνει ακόμη πιο κοντά τις απευθείας απολύσεις προσωπικού.
Ο κ. Ρέππας, ο οποίος αναγνωρίζει ότι η εφεδρεία έχει «φάει τα ψωμιά της», αν και μπορεί να ισχύσει για ένα πολύ μικρό ποσοστό των υπό απόλυση υπαλλήλων, ενημερώνει τους εκπροσώπους της τρόικας ότι εντός του 2012 θα ξεκινήσει η πλήρης αξιολόγηση των δομών του κράτους και του προσωπικού του δημόσιου τομέα. Η αξιολόγηση του προσωπικού, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει «Το Βήμα», θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις: Η πρώτη αφορά την αξιολόγηση που έχει σχέση με τη βαθμολογική εξέλιξη του προσωπικού. Ηδη γι’ αυτό το θέμα η διοίκηση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει καταρτίσει Προεδρικό Διάταγμα το οποίο προβλέπει τη σύσταση Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος, έτσι ώστε η αξιολόγηση να περιορίζεται αποκλειστικά «στην ικανότητα των υπαλλήλων, στην απόδοσή τους, ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μονάδας και στη συμπεριφορά τους στην υπηρεσία».
Η αξιολόγηση αυτή θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο και η σχετική έκθεση που θα συντάσσεται θα αποτελεί, εκτός των άλλων, και το «διαβατήριο» για τη βαθμολογική εξέλιξη των υπαλλήλων και συνακόλουθα τη μισθολογική τους κατάταξη, καθώς η διατήρηση στον ίδιο βαθμό συνεπάγεται και την καθήλωσή τους στα ίδια μισθολογικά κλιμάκια. Η δεύτερη φάση αφορά την αξιολόγηση συνολικά του προσωπικού του δημόσιου τομέα ταυτόχρονα με την αναμόρφωση των δομών του κράτους.
Η αξιολόγηση αυτή, που είναι απολύτως βέβαιον ότι θα οδηγήσει σε περίπου 80.000 απολύσεις υπαλλήλων, έτσι ώστε να τηρηθεί και η «μνημονιακή δέσμευση» για αποχωρήσεις-συνταξιοδοτήσεις 150.000 υπαλλήλων ως το 2015, θα πραγματοποιηθεί από γάλλους εμπειρογνώμονες με βάση και σχετικό μνημόνιο που υπεγράφη με την Task Force.
Το μνημόνιο, που οριστικοποιήθηκε κατά την πρόσφατη συνάντηση του κ. Ρέππα με τον κ.Χορστ Ράινχενμπαχ, προβλέπει τη συνεργασία των δύο πλευρών σε επτά τομείς (δομή και όργανα, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, παρακολούθηση προϋπολογισμού, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, καλή νομοθέτηση, καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, αντιμετώπιση της διαφθοράς), κάτι που σημαίνει ότι η αναμόρφωση του κράτους έχει περάσει και επίσημα πλέον στην ευθύνη της Task Force.
Η εξέλιξη αυτή μετατοπίζει την πολιτική ευθύνη των μαζικών απολύσεων προσωπικού, σε προεκλογική μάλιστα περίοδο, από την κυβέρνηση στην Task Force. Γεγονός είναι όμως ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που θα έλθει προς ψήφιση στη Βουλή στα μέσα Ιανουαρίου, μετά και την έγκριση της τρόικας η οποία θα βρίσκεται την περίοδο αυτή στην Αθήνα, διαμορφώνει ένα νέο τοπίο για τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Με βάση τις ρυθμίσεις αυτές οι υπάλληλοι που θα πάρουν τον δρόμο της εξόδου από το Δημόσιο θα είναι οι υπάλληλοι χαμηλών κυρίως προσόντων (Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) που υπηρετούν: Πρώτον, σε οργανισμούς, τμήματα και διευθύνσεις που θα συγχωνεύονται ή θα καταργούνται, μόλις κρίνεται με βάση τα κριτήρια που θα θέτουν οι εμπειρογνώμονες της Task Force ότι είναι «άχρηστοι» ή «περιττοί» στο νέο περιβάλλον που θα διαμορφωθεί για το κράτος. Δεύτερον, οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε τομείς του δημόσιου τομέα οι οποίοι θα εκχωρηθούν στους ιδιώτες, στους οποίους θα περάσει ένα σημαντικό κομμάτι της πίτας του Δημοσίου, έτσι ώστε να επέλθει μείωση των δημοσίων δαπανών. Τρίτον, οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε θέσεις που θεωρούνται ήδη «νεκρές», όπως είναι για παράδειγμα οι δακτυλογράφοι, και δεν θα συμπεριληφθούν ως εκ τούτου στα νέα οργανογράμματα. Τέταρτον, οι υπάλληλοι κυρίως χαμηλών προσόντων οι οποίοι δεν θα χωρούν στα πέντε «περιγράμματα θέσεων» ή στους διυπουργικούς κλάδους που θα συσταθούν πλέον με βάση και τα νέα οργανογράμματα σε κάθε υπουργείο. Παράλληλα με τις απολύσεις προσωπικού θα υπάρξουν και μαζικές μετατάξεις κυρίως των υπαλλήλων που υπηρετούν σε υπηρεσίες των οποίων οι αρμοδιότητες θα εκχωρηθούν στους δήμους και στις περιφέρειες.
Οι μετατάξεις των υπαλλήλων που θα είναι υποχρεωτικές θα συνοδεύονται σ’ αυτή την περίπτωση με τη μεταφορά και των οργανικών θέσεων που κατείχαν, καθώς οι κενές οργανικές θέσεις έχουν ήδη καταργηθεί.
Αυτό σημαίνει ότι ένας σημαντικός αριθμός των υπαλλήλων των υπό κατάργηση και των υπό μεταφορά υπηρεσιών από τα υπουργεία στους ΟΤΑ θα μπορεί να απολυθούν στην περίπτωση κατά την οποία οι θέσεις τις οποίες κατέχουν δεν προβλέπονται στους φορείς υποδοχής τους. Συμπέρασμα: Το νέο έτος σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το Δημόσιο.
Το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και στην Task Force
Γενικός οδικός χάρτης για τη διοικητική αναδιάρθρωση