εγγραφή: δημοσιεύσεις | σχόλια
αναζήτηση
Επιστολή ΟΛΜΕ σε ξένες ομοσπονδίες
Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ.: 210 32 30 073 – 32 21 255
FAX: 210 32 27 382
www.olme.gr
email: olme@otenet.gr Αθήνα, 28/4/2011
ΠΡΟΣ: την ETUCE και τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες σε χώρες της Ευρώπης
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Θέλουμε να σας εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες για την έγγραφη εκδήλωση συμπαράστασης στους αγώνες των Ελλήνων εκπαιδευτικών ενάντια στις περικοπές, την υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης στη χώρα μας καθώς και στην απόφαση του Υπ. Παιδείας να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων.
Θεωρούμε απαράδεκτο το ύφος της επιστολής που λάβατε από τον Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας της Ελλάδας, ύφος απαξιωτικό και άκρως επιθετικό. Δείχνει όμως και αυτή η επιστολή την επιθετική και απαξιωτική πολιτική απέναντι στους Έλληνες εκπαιδευτικούς που ακολουθεί σταθερά η ηγεσία του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας.
Χρησιμοποιώντας το σύνθημα «πρώτα ο μαθητής» προσπαθεί με ιδιαίτερο έντονο τρόπο να φέρει σε αντιπαράθεση τους εκπαιδευτικούς με τους μαθητές, όταν γνωρίζουν όλοι πολύ καλά ότι οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι και συγχρόνως τις συνθήκες μάθησης των μαθητών.
Άλλωστε το πόσο ενδιαφέρεται το Υπ. Παιδείας για το μαθητή, φαίνεται και από το γεγονός της συνεχούς μείωσης των κονδυλίων για την παιδεία, των περικοπών των λειτουργικών δαπανών των σχολείων, το σταμάτημα των προγραμμάτων διδακτικής στήριξης των μαθητών που συναντούν δυσκολίες στη μάθηση, το κλείσιμο των αθλητικών σχολείων κ.λπ., που έγιναν τον τελευταίο χρόνο.
Επίσης το πόσο ενδιαφέρεται το Υπ. Παιδείας για το μαθητή, το αποδεικνύουν και το γεγονός ότι εξήγγειλε αλλαγές για τα απολυτήρια Λυκείου και τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, λίγες μόνο ημέρες πριν την έναρξή τους!
Το Υπ. Παιδείας προχωρά αυτές τις μέρες στην ψήφιση ενός ακόμα ν/σχ για την Παιδεία (συνενώσεις εκπαιδευτικών οργανισμών, πρότυπα πειραματικά σχολεία και διάφορες άλλες εκπαιδευτικές ρυθμίσεις) χωρίς κανένα ουσιαστικό διάλογο και διαπραγμάτευση με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες. Απαξιώνει ακόμα και κρατικούς θεσμούς συμμετοχής που το ίδιο ίδρυσε, όπως το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Είναι χαρακτηριστικό πως η Υπουργός Παιδείας δεν πρότεινε να κληθούν ούτε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής που συζητούσε το σχετικό ν/σχ οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες!
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Θέλουμε για μια ακόμη φορά να σας ευχαριστήσουμε θερμά για την υποστήριξή σας στους αγώνες μας που είναι κοινοί και να δηλώσουμε πως βρισκόμαστε στο πλευρό σας στους αγώνες που και εσείς διεξάγετε για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών στη δική σας χώρα.
Ακολουθεί η επιστολή που έστειλε ο Γ.Γ. του Υπ. Παιδείας στις οργανώσεις των εκπαιδευτικών από τις χώρες της Ευρώπης, αλλά και την Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Εκπαιδευτικών (ETUCE), ως απάντηση στην επιστολή που κοινοποίησαν αυτές στο Υπ. Παιδείας, για να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους στον αγώνα των Ελληνικών Εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών ενάντια στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων και τις περικοπές στην εκπαίδευση.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
6 Απριλίου 2011
Αρ. πρωτ.:7622
Αγαπητοί Κύριοι,
Προς μεγάλη μας έκπληξη λάβαμε τα συμπεράσματα της οργάνωσής σας σχετικά με το έγγραφο «Συνενώσεις και ιδρύσεις Σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Επιτρέψτε μου να τονίσω ότι, πρώτα απ’ όλα, η οργάνωσή σας δε ζήτησε ποτέ επισήμως οποιαδήποτε στατιστική ή οποιαδήποτε διευκρίνιση από το Υπουργείο σχετικά με το ζήτημα που προέκυψε.
Επιπλέον, φαίνεται πως η στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου μας, η βελτίωση των εκπαιδευτικών δομών προς όφελος των μαθητών μας, είναι το τελευταίο που σας ενδιαφέρει εφόσον στην επιστολή σας δεν εκφράζεται κανένα ενδιαφέρον σχετικά μ ε την εκπαιδευτική ευημερία των Ελλήνων μαθητών. Πράγματι, εάν δεν κάνω λάθος, η λέξη «μαθητής» δεν αναφέρεται καθόλου, ενώ ο κύριος στόχος της πολιτικής μας διατυπώνεται σαφώς με το σύνθημα: «Πρώτα ο μαθητής».
Το Υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει μία μεταρρυθμιστική πολιτική που εκτείνεται από το Νηπιαγωγείο στη Μεταπτυχιακή Εκπαίδευση. Ειδικότερα, σχετικά με την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με το σχεδιασμό του Νέου Σχολικού Χάρτη ανά περιφέρεια, ο στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την εκπαιδευτική αποδοτικότητα και τη διοικητική αυτονομία κάθε σχολικής μονάδας. Θα ήθελα επίσης να επιστήσω την προσοχή σας στο γεγονός ότι έχουμε επανειλημμένα δηλώσει όχι μόνο ότι δε θα υπάρχουν καταργήσεις θέσεων των εκπαιδευτικών, αλλά ότι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συγχωνεύονται θα μετατεθούν κατά προτεραιότητα. Τελειώνοντας, θα ήθελα να σας πληροφορήσω ότι η Ελλάδα έχει την πρώτη θέση στην κατάταξη του ΟΟΣΑ όσον αφορά στην αναλογία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Επιπρόσθετα, σε αυτή την επιστολή επισυνάπτονται ορισμένοι αριθμοί που θα σας βοηθήσουν να επανεξετάσετε τη θέση σας ως προς την πολιτική του Υπουργείου μας.
Ευελπιστώ ότι η επόμενη προσπάθειά σας να απευθυνθείτε στο Υπουργείο μας δεν θα αποτελεί μία τόσο αρνητική έκπληξη όσο και η πρώτη.
Με εκτίμηση,
Καθηγητής Βασίλειος Κουλαϊδής
Γενικός Γραμματέας, Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
- ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2011-2012:
Θα συγχωνευτούν 1933 σχολεία ώστε να δημιουργήσουν ένα σύνολο 877 σχολείων από συνολικά 16,000 σχολεία σε εθνικό επίπεδο. Λεπτομερέστερα ανά βαθμίδα εκπαίδευσης :
- Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Θα συγχωνευτούν 1523 σχολεία σε 672. Από αυτά τα 1523 σχολεία:
281 είναι μονοθέσια, 211 είναι διθέσια και 103 είναι τριθέσια.
98 ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργίας
18 ήταν χωρίς μαθητές
Η συγχώνευση των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει ως αποτέλεσμα:
52 νέα εξαθέσια σχολεία
120 νέα δωδεκαθέσια σχολεία από τα οποία τα 73 βρίσκονται στην Αττική
- Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
410 σχολεία θα συγχωνευτούν σε 205. Από αυτά τα 410 σχολεία:
Το 30% των Γυμνασίων είχε δυναμικότητα λιγότερη των 35 μαθητών. Πάνω από το 50% των Γενικών Λυκείων που πρόκειται να συγχωνευτούν αποτελείται από Λυκειακές τάξεις από τη συγχώνευση των οποίων θα προκύψουν πλήρη Γενικά Λύκεια όπου όλοι οι μαθητές θα μορφώνονται αποτελεσματικά.
Επιπρόσθετα, τα προηγούμενα έτη, ο νόμος που αφορούσε στις συνενώσεις και στις ιδρύσεις παρέμενε μερικώς ανενεργός. Συνεπώς, οι περισσότερες αποφάσεις αναφορικά με τις συνενώσεις και τις ιδρύσεις ανακλήθηκαν.
FENPROF – FEDERAÇÃO NACIONAL DOS PROFESSORES
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑΣ
Προς: Αξιότιμη Υφυπουργό Παιδείας Κα. Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου
Αρ. πρωτ.: FP-071/2011
Ημ/νία: 4-04-2011
Θέμα: Συγχωνεύσεις και κλείσιμο των σχολείων
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Η εθνική ομοσπονδία εκπαιδευτικών (FENPROF) – η μεγαλύτερη ένωση εκπαιδευτικών στην Πορτογαλία – πρόσφατα ενημερώθηκε ότι το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει τη συγχώνευση 1933 σχολικών μονάδων και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτά τα μέτρα έχουν εφαρμοστεί επίσης στην Πορτογαλία, με πολύ αρνητικό αντίκτυπο στην ποιότητα της εκπαίδευσης, και επομένως θα επιθυμούσαμε να στρέψουμε την προσοχή σας στην πορτογαλική εμπειρία.
Λόγω της κυβερνητικής απόφασης να κλείσουν όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με λιγότερους από 21 μαθητές, έκλεισαν περισσότερα από 701 σχολεία το 2010, χωρίς να λάβουν υπόψη τη διαφορετική πραγματικότητα κάθε σχολείου, και τις συνέπειες που έχει το κλείσιμο χωρίς διακρίσεις στην ερήμωση της επαρχίας.
Εκτός αυτού, αγνοώντας τις απόψεις των σχολικών κοινοτήτων και των τοπικών αρχών, το 2010, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε επίσης να συγχωνεύσει σχεδόν 200 προπαρασκευαστικά σχολεία και σχολεία δευτεροβάθμιας σε 48 τεράστια «σχολικά συγκροτήματα», μη λαμβάνοντας υπόψη την ιστορία και την ταυτότητα αυτών των σχολείων, τις πολιτισμικές διαφορές τους, τα προγράμματα που ανέπτυξαν, και τη θητεία των συμβουλίων τους που είχαν εκλεγεί δημοκρατικά.
Με τη χρησιμοποίηση του επιχειρήματος ότι το μέτρο αποσκοπούσε στη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, η κυβέρνηση τελικά αναγνώρισε ότι αυτή η αναδιάρθρωση έχει επιτρέψει τη μείωση 5.000 δασκάλων στο σύστημα κατά το 2010/11. Το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης που απορρίφθηκε πρόσφατα από το Κοινοβούλιο εκτίμησε ότι η συνέχιση αυτής της διαδικασίας θα επέτρεπε την αποταμίευση περίπου 450 εκατομμυρίων ευρώ κατά τη διάρκεια των δύο επόμενων ετών.
Δεν εξετάζουμε την ανάγκη να οργανώσουμε ορθολογικά τους πόρους, ειδικά σε περιόδους σοβαρής οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης, όπως αυτή που η Πορτογαλία και η Ελλάδα αντιμετωπίζουν. Οι κυβερνήσεις έχουν το δικαίωμα και την υποχρέωση να ενεργήσουν έτσι, αλλά χωρίς να διακινδυνεύουν τους στόχους του εκπαιδευτικού συστήματος. Η FENPROF πραγματοποίησε μια μελέτη για τις συνέπειες αυτών των «σχολικών συγκροτημάτων» και, από τις πληροφορίες που ελήφθησαν από τους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές των σχολείων, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η συγχώνευση των σχολείων με τις διαφορετικές ιστορίες και τους πολιτισμούς (σε μερικές περιπτώσεις φυσικώς απομακρυσμένα), σε τεχνητές «οργανικές μονάδες», οδηγεί σε απανθρωποποιημένους χώρους και σε απρόσωπες σχέσεις, καθώς επίσης και σε αυξανόμενες συγκρούσεις, στη γραφειοκρατία και στο συγκεντρωτισμό.
Γι’ αυτό το λόγο η FENPROF έχει πιέσει την πορτογαλική κυβέρνηση προκειμένου να διεξάγει μια αξιολόγηση ακριβείας για τις υπάρχουσες «μονάδες» προτού συνεχίσει με τη δημιουργία άλλων με το ίδιο (ή μεγαλύτερο) μέγεθος και πολυπλοκότητα. Συγχρόνως, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να προωθήσει μια δημόσια συζήτηση για το εκπαιδευτικό σύστημα που θέλουμε για τη χώρα μας.
Ενώ σε άλλες χώρες το μέγεθος των σχολείων μειώνεται προκειμένου να βελτιώσει τη δημόσια εκπαίδευση – για παράδειγμα, στη Φινλανδία, το 40% των σχολείων έχουν λιγότερους από 50 σπουδαστές και μόνο το 3% περισσότερους από 600. Στη Νέα Υόρκη, 20 από τα μεγαλύτερα σχολεία δευτεροβάθμιας αντικαταστάθηκαν από 200 νέες μονάδες, με έναν μέγιστο αριθμό σπουδαστών λίγο περισσότερο από 400. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μια από τις προτεραιότητες του παρόντος πρωθυπουργού είναι η δημιουργία μικρότερων σχολείων, αντιστρέφοντας βαθιά την τάση στην τελευταία δεκαετία… – στην Πορτογαλία τα σχολεία κλείνουν και συγχωνεύονται «σε συγκροτήματα» με εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και χιλιάδες σπουδαστές να εργάζονται σε διάφορα (και μερικές φορές απομακρυσμένα) κτίρια.
Θέλουμε τα σχολεία με τα δικά τους προγράμματα και την ταυτότητά τους ή τις παιδαγωγικά αποδυναμωμένες και ανεξέλεγκτες «μονάδες»; Ποιά θα πρέπει να είναι η προτεραιότητά μας- να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και τα προσόντα ή να μειώσουμε τις δαπάνες προκειμένου να καταστήσουμε το δημόσιο σύστημα μας πιο οικονομικό;
Η FENPROF θεωρεί ότι η έλλειψη επενδύσεων στην εκπαίδευση, είτε στην Πορτογαλία είτε στην Ελλάδα (χώρες όπου σχεδόν όλα υποθηκεύονται), σημαίνει την παραίτηση από ένα ποιοτικό εκπαιδευτικό δημόσιο σύστημα για το μέλλον. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη η FENPROF πιέζει το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας να υπολογίσει την Πορτογαλική πραγματικότητα και να αναθεωρήσει την απόφασή του γι’ αυτό το ύψιστης σπουδαιότητας ζήτημα.
Με τιμή,
Mário Nogueira
Γενικός Γραμματέας